۵۵۰ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی غیرقانونی است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اواسط خردادماه امسال اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بخشنامه کرد: تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی غیرقانونی است و منع دارد. در اطلاعیه رسمی این اداره که به آژانس‌های گردشگری و تشکل‌های مربوطه ابلاغ شد، آمده بود: «با توجه به گزارش‌های واصله و همچنین تعدد شکایت‌های مطرح‌شده درباره تبلیغ و ارائه خدمات با عنوان «اخذ ویزای تضمینی»، بدین‌وسیله اعلام می‌دارد از آن‌جا که تعهد ویزای تضمینی کشور‌ها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده و این امر صرفاً با هدف سوء استفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد، لذا مقتضی است اطلاع‌رسانی مناسب به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش مبنی بر جلوگیری از هر گونه تبلیغ و اقدام به اخذ ویزا با عنوان تضمینی صورت گیرد تا از بروز مشکلات احتمالی اجتناب شود.

تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی غیرقانونی است

بدیهی است در صورت وصول هرگونه گزارش یا شکایت با این موضوع، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون فنی ارجاع خواهد شد.»

حالا یک ماه از آن اخطار گذشته، اما همچنان تبلیغ «ویزای تضمینی» جریان دارد و حتی سخت‌گیری برخی کشور‌ها در صدور ویزا، آن را متوقف نکرده است.

امیرپویان رفیعی‌شاد ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران ـ از رایزنی‌های تازه‌ای با مدیران گردشگری خبر می‌دهد تا شاید با رصد بیشتر، پشت پرده تجارت ویزا که گاه به جریان آزاد و عادی سفر شهروندان ایرانی به برخی کشور‌ها خدشه وارد کرده است، رونمایی و مهم‌تر از آن جدی‌تر با عاملان آن برخورد شود.

او می‌گوید: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مدت بخشنامه‌ای را خطاب به آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی صادر کرد مبنی بر ممنوعیت تبلیغ ارائه خدمات ویزای تضمینی، درحالی‌که افرادی در این حوزه مشغول‌اند که بیشتر نقش دلال و یا واسطه را دارند و غالبا آژانس مسافرتی نیستند. به جرأت اعلام می‌کنم آژانس‌های مسافرتی در این جریان نقشی ندارند.

رفیعی‌شاد می‌افزاید: دفاتر خاصی با این عنوان که مدارک مسافر را برای گرفتن ویزا تکمیل می‌کنند، وارد حوزه تجارت ویزا شده‌اند. تبلیغ آن‌ها به منزله تکمیل و یا درست کردن مدارک مسافر است که بعضا مدارک نادرست است و هم برای مسافر دردسر ایجاد می‌کند و هم به لحاظ فعالیت‌های مسافری و گردشگری برای کشورمان وجاهت خوبی ندارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می‌گوید: این اتفاق‌ها باعث می‌شود آمار افرادی که هویتی غیرتوریستی و بیشتر انگیزه مهاجرت دارند، اما به عنوان توریست برای دریافت ویزا مراجعه می‌کنند بالا برود؛ مساله‌ای که روی نگرش کشور‌های صادرکننده ویزا برای شهروندان ایرانی بی‌تاثیر نخواهد بود.

او اظهار می‌کند: بررسی‌های ما منتج به این شده است که بیشتر افرادی که به حوزه ویزافروشی وارد شده‌اند اصطلاحا سرپایی کار می‌کنند، یعنی مکان و فضای مشخصی ندارند و یا دفاتر غیررسمی هستند که تحت پوشش وکلای بین‌المللی مهاجرت درحال انجام این کار هستند.

او می‌افزاید: ما درحال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسؤولان مربوطه هستیم تا با رصد بیشتر، جلو این کار گرفته شود.

رفیعی‌شاد درباره تاثیر این جریان بر تشدید قوانین سختگیرانه برخی کشور‌ها در صدور ویزا برای اتباع ایرانی، بیان می‌کند: سخت‌گیری‌ها که از گذشته در برخی کشور‌ها برای صدور ویزا وجود داشته است. هر کشوری قوانینی برای ورود اتباع خارجی دارد. از سوی دیگر قانونی حاکم است مبنی بر این‌که صدور ویزا به منزله اجازه قطعی برای ورود به کشور صادرکننده آن نیست. متاسفانه چنین شرایطی باعث شده است افرادی به شکلی غیررسمی سوءاستفاده و سودجویی کنند که نهایتا همه را زیر سوال ببرند.

معاون گردشگری پیش‌تر درباره ویزافروشی در برخی دفاتر خدمات مسافرتی گفته بود: آیین‌نامه‌ای سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده که مشخصا کلمه «اخذ ویزا» را جزء فعالیت‌های آژانس‌های گردشگری قید کرده است؛ بنابراین تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس‌های گردشگری اقدامی «غیرحقوقی» است.

ولی تیموری از سوی دیگر درباره برخی سودجویی‌ها در موضوع تبلیغ و اقدام برای اخذ ویزا، اظهار کرده بود: در جریان نحوه کار آژانس‌هایی که ویزا را گران می‌فروشند هستم، آن‌ها، چون خودشان نمی‌توانند مستقیم از سفارتخانه‌ای ویزا دریافت کنند، ویزا را با واسطه و از طریق آژانس دیگری می‌خرند. این میان یک‌سری آژانس‌ها هم با سفارتخانه‌ها مستقیم در ارتباط هستند که بازار را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. اتفاقاً یکی از بحث‌های ما با وزارت خارجه درباره محدود شدن روابط برخی سفارتخانه‌ها با یک‌سری آژانس‌های خاص بود. سفارتخانه‌ای داریم که فقط با یک آژانس کار می‌کند. از وزارت خارجه ایران پرسیدیم آیا از نظر حقوقی می‌توانیم جلو این کار را بگیریم که گفتند ویزا در حوزه اختیار آن کشور است و نمی‌توان اقدامی کرد. برای همین تا زمانی که آئین‌نامه اصلاح شود تنها توصیه‌ای که می‌توانیم به مردم کنیم این است که برای گرفتن ویزا فقط به یک آژانس مراجعه نکنند و بیشتر پرس‌وجو کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تجارت آزاد «ویزا» ادامه دارد

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | " جذاب ترین " نقشی در تولید محتوای این مطلب ندارد، مطلب منتشر شده با ذکر منبع می باشد.
۳۱ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۰
مدیر سایت

درگیری شدید نیمار با لئوناردو به خاطر بارسلونا

درگیری شدید نیمار با لئوناردو به خاطر بارسلونابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد که نیمار به یک معضل و مشکل بزرگ برای پاری سن ژرمن تبدیل شده است. این بازیکن برزیلی بعد از دو فصل حضور در پاری سن ژرمن می‌خواهد که این تیم را ترک کند و به بارسلونا برگردد.

مدیران و سران باشگاه پاریسی نمی‌خواهند که نیمار را به راحتی از دست بدهند. آن‌ها با رقم بسیار بالایی که برای فروش این بازیکن اعلام کرده‌اند می‌خواهند که مانع جدایی او شوند و این چیزی است که باعث ناراحتی و عصبانیت نیمار شده است.

روزنامه اسپورت نوشت که نیمار در رختکن پاری سن ژرمن درگیری شدید لفظی با لئوناردو داشته است.

به نوشته این روزنامه اسپانیایی، در رختکن لئوناردو از نیمار می‌خواهد که دیگر دست بردار قضیه جدایی شود و به بارسلونا فکر نکند، اما این اظهارنظر با واکنش تند نیمار مواجه می‌شود و باعث درگیری شدید لفظی دو طرف می‌شود که در نهایت با وساطت بازیکنان قضیه حل و فصل می‌شود.

بسیار بعید است که با این شرایط نیمار در پاری سن ژرمن باقی بماند. او در روز‌های اخیر حاشیه‌های زیادی برای تیمش درست کرده؛ از دیر ملحق شدن به تمرین تا منتشر کردن ویدئو با پیراهن بارسلونا و یادآوری شکست ۶ بر یک پاری سن ژرمن در نوکمپ.

علاوه بر بارسلونا احتمال حضور نیمار در رئال مادرید و حتی یوونتوس هم وجود دارد. روزنامه ایندیپندنت نوشت که احتمال معاوضه نیمار با گرت بیل هم وجود دارد و شاید او راهی رئال مادرید شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | " جذاب ترین " نقشی در تولید محتوای این مطلب ندارد، مطلب منتشر شده با ذکر منبع می باشد.
۳۱ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۰
مدیر سایت

ساعت کاری در کشورهای اروپایی چقدر است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آمار مختلفی از میزان ساعات کاری در کشور‌های مختلف منتشر شده که در برخی کشور‌ها این آمار بسیار بالاتر از میزان متوسط ساعات کار اعلام شده است. در ذیل به میزان ساعات کاری در برخی کشور‌های اروپایی اشاره شده است.

ساعت کاری در کشورهای اروپایی چقدر است؟

ساعات کاری در کشور‌های اتحادیه اروپا ۴۰.۳ ساعت در هفته اعلام شده و ساعت کاری مردان با ۴۲ ساعت بیش از میزان ساعت کاری زنان با ۳۸.۱ ساعت است. بیشترین ساعت کاری مربوط به مشاغل معدن به میزان ۴۲ ساعت و کمترین ساعت مربوط به بخش آموزش بوده که ۳۸.۱ ساعت است.

متوسط ساعت کاری در قبرس ۴۱.۷، اتریش ۴۱.۴، یونان ۴۱.۲، لهستان و پرتغال ۴۱.۱ ساعت است که بیشترین ساعات کاری اعلام شده است.

دانمارک با میزان ساعت کاری ۳۷.۸ و بعد از آن ایتالیا ۳۸.۸، هلند و فرانسه ۳۹ و فنلاند و ایرلند با ۳۹.۱ کمترین ساعات کاری در هفته را دارند.

آلمان

در کشور آلمان متوسط ساعت کاری ۲۸ ساعت در هفته است و بسیاری از آلمانی‌ها بیشتر وقت خود را با خانواده سپری می‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ متوسط ساعت کاری آلمانی‌ها ۱۳۶۳ ساعت در سال است که حدود ۲۶ ساعت در هفته می‌شود.

بریتانیا

ساعت کاری این کشور را سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) ۱۶۷۶ ساعت سالانه یعنی ۳۲ ساعت در هفته اعلام کرده است.

مکزیک

میزان ساعت کار در مکزیک، ۲۲۵۵ ساعت در سال و یا ۴۳ ساعت در هفته است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط این سازمان، مکزیک، کاستاریکا، کره جنوبی، یونان، شیلی و روسیه به ترتیب در مقام اول تا ششم قرار دارند و آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ به ترتیب دارای کمترین ساعت کاری بین ۳۸ کشور مورد بررسی اعلام شده‌اند.

میزان اشتغال ثابت در اتحادیه اروپا به شرح ذیل است:

رومانی، انگلستان و جمهوری چک دارای بالاترین میزان کارکنان ثابت در مشاغل مختلف هستند. کروواسی، فرانسه، اسپانیا، لهستان و اسلوونی نیز دارای بیشترین تعداد کارکنان در مشاغل کوتاه مدت هستند.

آمار اشتغال در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۲.۳ درصد از کارکنان در اتحادیه اروپا در مشاغل کوتاه مدت مشغول هستند و قرارداد‌های کوتاه‌مدت در بخش‌های کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری رایج است.

بیشترین نرخ بیکاری نیز در آمار منتشر شده اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۱۹ مربوط به یونان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه است.

آیا ساعات کار طولانی در اروپا با افزایش بهره‌وری همراه است؟

بر اساس نتایج تحقیق صورت گرفته توسط اتحادیه کار اروپا در سال ۲۰۱۸ مشخص شد با وجود اینکه کارکنان بریتانیا ساعت کار هفتگی بالایی دارند، اما افزایش بهره‌وری ندارند.

از سوی دیگر، دانمارک که ساعات کار هفتگی کمی دارد بیشترین بهره‌وری را نیز دارد. بهره‌وری بر اساس تولید ناخالص داخلی در ساعت کار محاسبه می‌شود.

ایتالیا، هلند و بلژیک جز کشور‌های با کم‌ترین ساعات کار در اروپا هستند، اما میزان بهره وری آنان در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی ۳۰ درصد کمتر است. کارکنان تمام وقت در سراسر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۴۰.۲ ساعت در هفته کار کرده‌اند و ۹۱.۴ درصد تولید روزانه داشته‌اند.

بر اساس نظر کارشناسان اروپایی ساعات کاری کمتر نه تنها برای کارگران خوب است، بلکه می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری نیز شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کدام کشور‌ها ساعت کارشان کمتر است؟

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | " جذاب ترین " نقشی در تولید محتوای این مطلب ندارد، مطلب منتشر شده با ذکر منبع می باشد.
۳۱ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۰
مدیر سایت

افرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات خودرور

افرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات خودروربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تغییراتی که در حوزه تعمیر خودرو رخ داده است نه تنها برای مراجعه کنندگان بلکه برای تعمیرکاران هم کاملاً محسوس بوده و همگی را در گیر خود کرده است. رانندگان با افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرکاران با دستمزد ثابت از وضع موجود انتقاد می‌کنند.

راننده‌ای که به تازگی هزینه‌های سنگینی برای تعمیر خودرو خود پرداخته است، به خبرنگار می‌گوید: در این شرایط کیفیت کار مکانیک‌ها بسیار پایین آمده و جوابگوی نیاز جامعه نیست، حتی در برخی تعمیرگاه‌ها، صاحبان تعمیرگاه خودرو مراجعه کننده را آزمایشگاه تعمیرکاران بی تجربه می‌کنند، به همین دلیل بعضاً پیش آمده نه تنها ایراد و مشکل خودرو رفع نشده بلکه آسیب‌های دیگری هم به خودرو زده‌اند.

قیمت قطعات خودرو بی‌رحمانه زیاد شده است

فرد دیگری که راننده تاکسی است افزایش قیمت قطعات خودرو را بی رحمانه می‌داند و می‌گوید: قیمت اجناس به شدت بالا رفته و بعضی خودرو‌های تاکسی حتی هزینه تعمیر خود را هم در نمی‌آورند.

این راننده تاکسی در ادامه می‌گوید: در چند وقت اخیر دیگر کسی قطعات خودرو را تعمیر نمی‌کند و همه راننده‌ها ترجیح می‌دهند قطعه نو بخرند و قطعه را تعویض کنند تا زمان برای تعمیر قطعه بگذارند، چون در نهایت با قیمت قطعه نو تفاوت قیمت چندانی ندارد.

البته این تمام ماجرا نیست، این راننده ادامه می‌دهد: در مدت زمان کوتاهی قیمت قطعات یدکی چند برابر شد و در عین حال که کیفیت نه تنها افزایش نیافت در بعضی موارد کاهش هم داشته است.

در مقابل تعمیرکاری در سطح شهر کرج می‌گوید: دستمزد‌ها از سال ۹۶ تغییری نکرده و ثابت مانده است و تعمیر کاران سود چندانی از دستمزد نمی‌برند.

تعمیرکاران تعویض کار شده‌اند

وی در ادامه به تغییر رویه در فضای کاری خود اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر فردی به نام تعمیرکار کم پیدا می‌شود، چون اکثر افراد تعویض کار شده‌اند؛ نه مشتری و نه تعمیر کار تمایل چندانی برای تعمیر قطعه آسیب دیده ندارند و ترجیح می‌دهند تا قطعه عوض شود و به اصطلاح جنس نو بر روی ماشین باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم دیگر حوصله صبر کردن برای تعمیر قطعه خود را ندارند البته این تمایل دو طرفه است و تعمیر کار هم ترجیح می‌دهد به جای تعمیر یک خودرو و یا قطعه، قطعه چند خودرو را تعویض کند.

برای یافتن قطعه خودرو‌های چینی چند ماه باید در بازار بگردید!

این تعمیر کار خودرو در خصوص کمیاب شدن برخی قطعات خودرو گفت: برخی قطعات بسیار کمیاب شده‌اند زمان زیادی صرف می‌شود تا لوازم یدکی و قطعه مورد نیاز یافت شود، البته شرایط برای برخی خودرو‌ها مانند ماشین‌های چینی متفاوت است و عملاً قطعات یدکی ندارند و ممکن است حتی تا چندین ماه هم قطعه یدکی مورد نظر پیدا نشود.

مکانیک دیگری که تعمیرکار خودرو‌های لوکس و گرانقیمت است می‌گوید: برای خودرو‌های خارجی گرانقیمت قطعات به سختی پیدا می‌شود یعنی به طور عادی و معمول در بازار نیست، مکانیک و تعمیرکاران باید به واسطه‌ها سفارش داده تا جنس مورد نظر را دریافت کنند.

وی در خصوص ماشین‌های داخلی می‌گوید: از لحاظ تامین قطعات خودرو‌های داخلی مشکلی نیست هم جنس‌های اصلی و با کیفیت وجود دارد هم جنس‌های غیر اصل که قاعدتاً در قیمت و کیفیت تفاوت‌هایی دارند.

مکانیک خودرو‌های لوکس درخصوص دستمزد ‎‌های این صنف هم عنوان می‌کند: از سال گذشته دستمزد‌ها تغییر چندانی نکرده است، شاید در بهترین حالت ۱۰ درصد افزایش داشته که در مقابل افزایش سه برابری قیمت لوازم یدکی بسیار ناچیز است.

وی تعمیر قطعه را به صرفه نمی‌داند و می‌گوید: هزینه تعمیر و تعویض در بسیاری از موارد برابر است.

خیلی از مردم بیخیال کولر ماشین خود شده‌اند

یکی دیگر از تعمیرکاران بخش‌های برقی خودرو به وضعیت بازار کولر خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌هایی که رخ داده بسیاری از مردم دیگر کولر‌های خود را شارژ نمیکنند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه شارژ کولر در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود، اما امسال یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان شده است، البته تنها این بخش افزایش نیافته، مثلاً دینام خودرو هم سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان بود، اما امسال به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

تعمیر کار دیگری که در سطح شهر کرج فعالیت دارد، می‌گوید: تعویض لنت خودرو که جزو پرمصرف‌ترین و عادی‌ترین لوازم تعویضی خودرو است از ۵۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است، حتی هزینه تعویض روغن هم از ۵۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسیده تا تعویض چهار لیتر روغن هم برای برخی ایجاد مشکل کند.

این تعمیرکار خودرو از افزایش شدید قیمت دیسک و صفحه می‌گوید و عنوان می‌کند: قیمت این قطعه از ۳۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی البته معتقد است این افزایش هزینه‌ها نه به خاطر افزایش دستمزد تعمیرکاران بلکه بیشتر به خاطر افزایش قیمت قطعات است چیزی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کرج هم بر آن صحه می‌گذارد.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت لوازم یدکی طی یکسال!

سید احمد موسوی می‌گوید: عمده‌ترین مشکل در بازار لوازم یدکی خودرو، سخت شدن واردات است، چون امکان ثبت سفارش وجود ندارد و اگر هم سفارشی ثبت شود مشکلات ترخیص و گمرک گریبان آن را می‌گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: زمانی که واردات به صورت عادی انجام می‌شود هیچ کس به فکر تولید داخلی نیست، اما شرایط سخت واردات این فرصت را به وجود آورده است که به فکر تولید داخلی و بهبود آن باشیم.

موسوی در خصوص تغییرات قیمت لوازم یدکی از سال گذشته تاکنون هم عنوان می‌کند: قیمت لوازم یدکی خودرو نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷، به طور میانگین سه برابر شده است.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو کرج اجناس خارجی را عملاً بدون ضمانتنامه دانسته و می‌گوید: در شرایط کنونی که واردات مشکل است قاعدتاً بحث گارانتی و ضمانتامه کالا‌های خارجی هم منتفی است، در این شرایط است می‌توانیم تولیدات داخلی را عرضه کنیم که از لحاظ ضمانتنانه هم بسیار راحت‌تر و مناسب‌تر است و به اشتغال زایی هم کمک کرده‌ایم.

مواظب لوازم یدکی زیرزمینی باشید!

وی در ادامه می‌افزاید: از مسئولان خواهش دارم که به تولیدات و صنعت داخلی بها بدهند تا بتوانیم محصولاتی با کیفیت ارائه کنیم، محصولات با کیفیتی که حتی قیمت کمتری نسبت به محصولات خارجی دارند برای مثال اگر قیمت یک محصول خارجی ۹۰۰ هزار تومان است، قیمت مشابه داخلی آن ۶۰۰ هزار تومان است.

موسوی در پایان گفت: از مردم هم در خواست داریم نسبت به خرید‌های خود توجه داشته باشند تا احیاناً اجناس تقلبی که در کارگاه‌های غیرقانونی زیرزمینی تولید می‌شوند را به عنوان جنس خارجی نخرند، البته نظارت‌های کافی در استان البرز انجام می‌شود، ولی از اوضاع دیگر استان‌ها بی خبریم.

منبع:ایسنا
انتهای پیام/

افرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات/هزینه ۴ برابری نگهداری خودر

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | " جذاب ترین " نقشی در تولید محتوای این مطلب ندارد، مطلب منتشر شده با ذکر منبع می باشد.
۳۱ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۰
مدیر سایت

جنگ نفتکش‌ها و نقشه تیم بی برای نخست وزیر جدید انگلیس

به گزارش الف، عصر روز جمعه 28 تیرماه نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز بدلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی( تصادم با یک کشتی صیادی ایرانی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی) و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره گفت: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدیدی از توقیف نفتکش انگلیسی/ در اعمال قانون قاطعانه عمل می‌کنیم

در واکنش به این اقدام، علاوه بر شکایت لندن از ایران در شورای امنیت، صحبت از مصادره اموال و دارایی های ایران نیز در رسانه های انگلیسی مطرح می شود.

توقیف نفتکش انگلیسی در حال رخ داد که نیروی دریایی انگلیس روز 13 تیرماه یک ابرنفتکش ایران را در آب های جبل الطارق توقیف کرده بود. اخیراً هم دادگاه عالی جبل الطارق حکم به تمدید 30 روزه توقیف این کشتی داد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به توقیف کشتی حامل سوخت ایران در جبل‌الطارق مدعی شده بود: توقیف گریس یک بدلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا برای سوریه بود و این هیچ ارتباطی به تعلق نفت این کشتی حامل سوخت به ایران نداشت.

این ادعا در حالی از سوی هانت مطرح می شود که ایران بارها عنوان کرده اولاً مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. ثانیاً به فرض اینکه این نفتکش قصد رفتن به سوریه را داشته تحریم های اروپا صرفاً برای اعضای این اتحادیه لازم الاجرا است و کشورهای دیگر اجباری به رعایت این تحریم ها ندارند.

به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف، روز 17 تیرماه از دلایل دیگری برای توقیف نفتکش ایرانی گفت. ظریف در توییتر  نوشت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا (به سوریه) می‌شود. تا جایی که می‌دانستم اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بود. این اقدام که به نیابت از تیم ب انجام شد، دزدی دریایی است.

ظریف دیروز نیز بر این موضوع تاکید کرد و در توییتر نوشت: دچار اشتباه نشوید: بولتون که در فریفتن ترامپ و سوق دادن او به جنگِ قرن شکست خورده است و از آن بیم دارد که تیم «ب» او فروبپاشد، اکنون زهر خود را متوجه انگلیس کرده است، به امید آنکه این کشور را به یک باتلاق بکشاند. فقط دوراندیشی و تدبیر می تواند چنین دسیسه هایی را ناکام بگذارد.

در واقع بر اساس توییت های وزیر امور خارجه می توان این گونه گفت: انگلیس به این دلیل اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کرده تا در قالب سیاست فشار حداکثری آمریکا، صادرات نفت ایران را به صفر برساند و اشاره به سوریه و تحریم های اتحادیه اروپا توجیهی برای اقدام ضدبرجامی انگلیس بوده است. این در حالی است که انتظار می رود انگلیس در چارچوب کشورهای اروپایی و بدلیل پایبندی ایران به توافق هسته ای به فکر تامین منافع ایران باشد. اما به نظر می رسد همان گونه که ظریف عنوان کرده لندن بیشتر در پی همکاری با آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

در واقع اقدامات انگلستان تکمیل کننده سیاست ضدایرانی دونالد ترامپ در خلیج فارس است. مقامات کاخ سفید با خروج خود از برجام در یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را به خرج دادند تا به هر طریق ممکن کشورهای مختلف را وارد پازل سیاست های ضدایرانی خود نمایند.

در این باره روزنامه گاردین چند روز قبل در یادداشتی نوشته بود: شواهد متعددی نشان می‌دهد که تیم جان بولتون مستقیما در حادثه جبل الطارق دست داشته است. به نظر می‌رسد سیاستمداران محافظه کار انگلیسی که سرگرم انتخاب نخست وزیر جدید هستند و به شدت درگیر مساله برگزیت شده‌اند، گرفتار مسیری شده‌اند که طراح اصلی آن ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید:

نشریه انگلیسی: بولتون لندن را فریب داد

این روزنامه در بخش پایانی یادداشت خود می نویسد: قمار جان بولتون موفقیت‌آمیز بود. انگلیس هر چند دودل و نگران بود اما به خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران کشیده شد. لندن ایران را به «تبعات جدی» تهدید کرده است بدون آنکه بداند چه پیش خواهد آمد. انگلیس کورکورانه به ساز و طبل جنگ بولتون می‌رقصد.

نخست وزیر جدید و آینده روابط انگلیس با آمریکا و ایران

به طور کلی انتظار می رود موضع گیری و سیاست اخیر انگلیس بر تلاش نه چندان موثر اتحادیه اروپا جهت تامین منافع ایران اثر منفی داشته باشد. این امر بخصوص بر روی اقدامات فرانسه تاثیرگذار است و احتمالاً تلاش ماکرون را که اخیراً با فرستان امانویل بن، وارد فاز تازه ای در راستای شروع به کار اینستکس شده بود با چالش های جدیدی مواجه خواهد ساخت.

در این بین کنار رفتن ترزا می و انتخاب نخست وزیر جدید نیز عامل مهمی در جهت گیری کلی سیاست لندن نسبت به آمریکا و ایران خواهد بود. بدون شک اگر بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق در رای گیری فردا به رهبری حزب محافظه کار دست پیدا کند باید انتظار نزدیک تر شدن بیشتر لندن و واشنگتن را داشت.

در حال حاضر لندن سیاست دوگانه ای در قبال ایران و آمریکا دارد؛ به همین دلیل اگر چه در ماه‌های گذشته انگلیس همراستا با کشورهای اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید داشت اما در زمینه مسائل منطقه ای و دفاعی ایران به شدت به آمریکایی ها نزدیک بوده و منتقد جدی کاهش تعهدات برجامی تهران بوده است.

به همین دلیل دونالد ترامپ نیز به پیشواز این انتخاب رفت و روز جمعه در کنفرانسی خبری با تعریف از بوریس جانسون گفت: اگر جانسون نخست وزیر شود، روابط واشنگتن – لندن بسیار خوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تمجید ترامپ از بوریس جانسون

مصاحبه تل‌آویو پسند جانسون: «عاشق اسرائیل» و «آماده تحریم ایران» هستم

بوریس جانسون هم اواسط تیرماه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جوییش نیوز وعده داد در صورت انتخاب به عنوان نخست وزیر، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند.

جانسون همچنین عنوان کرده انگلیس در هر صورت از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و این امر بدون شک به معنای نزدیک تر شدن لندن به کاخ سفید خواهد بود؛ چرا که دوران پسابرگزیت در صورت عدم پشتیبانی آمریکا می تواند چالش های جدی به همراه داشته باشد و اقتصاد این کشور را حتی با بحران روبه رو سازد.

منبع : جامعه خبری تحلیلی الف | " جذاب ترین " نقشی در تولید محتوای این مطلب ندارد، مطلب منتشر شده با ذکر منبع می باشد.
۳۱ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۰
مدیر سایت
با عنایت به اینکه سایت «جذاب ترین» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک) «جذاب ترین» نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.